אורך חיים נכון פילוסופיית חיים

מדיטציה – מה זה??

מדיטציה– 1. מיקוד בנקודה אחת 2. נשימות עמוקות 3. אין מדיטציה טובה או רעה. כשהמחשבה בורחת או מתלכלכת זה כמו ענן שעובר והבהירות תחזור. המטרה של המדיטציה היא לא הארה.

 

דיווידסון ואקמן- המחקרים החשובים ביותר שנעשו בתחום המדיטציה היו בבדיקת המוחות של חוד החנית בתחום זה. הסתכלו על היחס בין האונות בחלק הקדמי. כפי שכבר ידוע, פעילות רבה יותר בחלק הקדמי השמאלי לעומת הימין לרוב מתרחש אצל אנשים יותר מאושרים. הממצאים הראו יחס פעילות גבוה מאוד בין הצד הימני לשמאלי כלומר לאנשים אלו חסינות בלתי רגילה לכאבים, לתקופות קשות ופתיחות מאוד גדולה לרגשות חיוביים.

נבדקה גם startle response- תגובת הבהלה. כידוע קשה מאוד לשמור על רוגע בסיטואציות מבהילות ובניסויי על אנשים אלו הם הצליחו לשמור על רוגע מופתי ולא נראתה שום תגובה פזיולוגית במוח. לאנשים אלו יש סף חרדה גבוה כלומר קשה לגרום להם לחרדה. המחקר מראה את הפלסטיסיות של המוח, את הטרנספורמציה שאפשר לבצע על המוח.

אומנם הצליחו להוכיח שיש קורלציה אבל אין סיבתיות. וכמה אנשים כבר מסוגלים להגיע ולהיות חלק מחוד החנית הזאת? אלו אנשי הקיצון.

 

[dropcap]התהליך הוא בלתי רגיל אבל האדם הוא רגיל. Lama Oser [/dropcap]

 

האם מדיטציה יכולה לעזור לכל אחד? התשובה החד משמעית היא כן. פשוט כל אחד צריך למצוא את המדיטציה שעוזרת לו.

ג'ון קבט זין עשה מחקר ולקח אנשים מהרחוב ולימד אותם סוג של מדיטציה שאותה הנבדקים התבקשו לבצע בכל יום בין רבע שעה ל-45 דקות במשך 8 שבועות. החוקרים בדקו אותם לאורך חצי שנה והם הושוו לקבוצת מחקר שנמצאת ברשימת המתנה ומעוניינת לעשות מדיטציה. הקבוצה שעשתה את המדיטציה התגלתה כהרבה יותר רגועה אחרי 8 שבועות. הנבדקים היו הרבה יותר מאושרים. אך בדיקת הממצאים הזאת בוצעה ע"י שאלונים והם סובייקטיביים ומושפעים מרצון לרצות את החוקרים ולכן ביצעו בדיקות פזיולוגיות על המוח. אחרי 8 שבועות מצאו שינוי משמעותי ביחס בין החלק הקדמי באונה השמאלית לבין הפעילות בימנית. ממצאים אלו הראו הרבה יותר עמידות וחסינות בפני רגשות כואבים בתקופות קשות. בשלב השני הזריקו לנבדקים בקטריה וראו שבאופן משמעותי אלו שעשו מדיצטיה נהנו ממערכת חיסונית פיסית הרבה יותר חזקה.

meditation-909299_640

שימוש של מדיטציה בתרפייה

מחקרים מראים שלאנשים שחווים דיכאון יש יותר סיכוי לחוות דיכאון בשנית מסיטואציות קשות בחייהם כי הדיכאון יוצר תעלה במוח ומרגע שהיא קיימת יש סיכוי יותר גבוה שהמים יגיעו לתעלה הקיימת. זוהי ספירלה יורדת. הפסיכולוגים הראו שכאשר לומדים להתמקד אנו מורידים את הסיכוי לנסיגה לדיכאון ביותר מ-50%.

ה- mindfulness therapy- אומר למטופל להיות מודע לתרחישים בגוף, כאשר אתה חווה משהו קשה מה אתה מרגיש ברמה הפיסית? איפה המועקה? אם תיהיה מודע לפזיולוגיה הזאת ולא תנסה לשנותה, כך תיצור תעלות אלטרנטיביות לתעלת הדיכאון המקשרות בין חוויה כואבת לקבלה של הרגש או לקבלה של המחשבה. יש לנו מערכת ריפוי טבעית בגוף, כמו פצע שמתרפא מעצמו. לעיתים כאשר מנסים לתקן ולשנות אנחנו מתעסקים בבעיה יותר מדי ובכך מחמירים את המצב.

 

אנחנו נמצאים בלחץ תמידי. באופן האינדיבידואלי הלחץ משפיע על הנשימה ומוביל נשימה רדודה. יש כאן קורלציה הדדית, זהי ספירלה יורדת. אפשר לשנות את זה ניתן ליצור רוגע ותחושת הנאה שתוביל לנשימות עמוקות יותר. 3 נשימות מספיקות בשביל להיות רגוע. הם התאוששויות קטנות שמובילות לשינוי פזיולוגי. אנדרו וויל אחד הרופאים החזקים ביותר בתחום הגוף נפש- "עצה אחת לבריאות היא ללמוד לנשום נכון".

אנחנו בפייסבוק