אכילה, דיאטה ועוד בריאות הגוף

מהי סוכרת, תסמינים ודרכי טיפול

אז מהי מחלת הסוכרת?

מחלת הסוכרת הינה מחלה אשר צוברת תאוצה מסחררת בשנים האחרונות.

אורח החיים הדוחק, תזונה לקויה ואי פעילות גופנית מספקת תורמים לעלייה החדה באחוזי המחלה.

בעולם מאובחנים היום יותר מ- 250 מליון חולי סוכרת.

הסוכרת מתבטאת ברמות סוכר לא מאוזנות בדם בשל ליקוי בהטמעת הגלוקוז בתאים.

מחלת הסוכרת נגרמת כתוצאה מן הליקויים המטאבולים הבאים:

א.  (סוכרת  Tipe 1) חוסר בהורמון האינסולין הנגרם לרוב מהרס של תאי ביתא בלבלב – מחלה אוטואימונית שהיום החשודים בהתפרצותה הינם: הגורם התורשתי, וירוסים, אלרגנים (ישנה סברה כי חשיפה לחלב פרה בינקות גורמת למחלה זו), תזונה עשירה מידי בסוכרים ואוכל מעובד  ורעלים במזון.

ב.   (סוכרת Tipe 2 ) עמידות אותה מפתחים התאים כלפי האינסולין אותו מייצר הגוף. תופעה זו מייחסים לגורמים כגון- תזונה (ועל כך נפרט) ,מתח, השמנת יתר, טראומה, גורמים תורשתיים וכו'.

תסמיני הסוכרת:

הסוכרת לרוב מתגלה בבדיקות שיגרתיות ללא סימנים מקדמים ומאובחנת כאשר רמות הסוכר בדם עולות בבדיקה לאחר צום למעלה מ- 110.

כאשר מופיעים הסימפטומים ניתן יהיה להבחין ב:

א. תכיפות שתן גבוהה וצימאון מוגבר – עקב ספיחת נוזלים למחזור הדם העמוס בגלוקוז (מתרחש בעיקר בסוכרת לא מאובחנת).

ב. איבוד משקל ועייפות – עקב חוסר באספקת אנרגיה לתאים.

במחלת הסוכרת הלא מטופלת הגוף מגיע לרעב תאי, מצב בו אין כניסת מזון לתוך התא למרות הימצאותו בשפע בזרם הדם.

הדבר מתפרש ע"י הגוף כחוסר במקור האנרגיה הראשוני ופירוק של חלבון ושומן הופך למקור קבלת האנרגיה הזמינה.

בתהליך מטאבולי זה,המתרחש לאורך זמן,עלולות להיווצר מספר בעיות, כגון:

א.  הרעלה בגוף מחומרים הנקראים קטונים (קטואצידוזיס) המשתחררים מפירוק שומן.

ב.   פגיעה באספקת חמצן לנימים בפרירפריה ורקמות שונות בגוף היוצר: נוירופטיה- פגיעה בעצבים ואובדן תחושה, רטינופטיה- פגיעה בעיניים ונפרופטיה- פגיעה בכליות.

כמו כן מחלת הסוכרת הינה מחלה אשר מהווה גורם סיכון מרכזי למחלות אחרות  כדוגמת סינדרום X (עמידות לאינסולין).

פחמימות ואינדקס גליקמי

בעולם המערבי, הולכת וגוברת צריכת הפחמימות אשר ביניהן עמילנים וסוכרים פשוטים. מזונותינו הזמינים והנגישים ביותר מושתתים על כל אותם מאכלים המתפרקים ליחידת הסוכר הבסיסית והנפוצה ביותר- הגלוקוז.

הגלוקוז חיוני לבני האדם ומשמש בין היתר כ"דלק" למוח, לשרירים, לתאי הדם האדומים ועוד.

הפחמימה הינה המרכיב העיקרי במזונות כלחם, אורז ,פסטה, פירות, משקאות ממותקים, ממתקים ובסוכר הלבן המזוקק, אך גם בקטניות כגון חומוס ואף במוצרי חלב – השוני בזמינות האנרגיה שלהם תלוי בריכוזם במזונות ובנוכחות רכיבי תזונה אחרים כגון חלבון ושומן באותו מזון.

פחמימות קיימות במזונות רבים, אך השאלה היא באיזו "אריזה" היא מגיעה ומהי הכמות הנאכלת.

באכילת הפחמימה מתעוררת תגובת שרשרת בגוף הנקראת " תגובה גליקמית ".

התופעה נחקרה ע"י זוג פרופסורים מקנדה בשנות ה-80 ובכך תרמו ידע חדש לחקר הסוכרת. התברר כי מזונות פחממתיים שונים יוצרים תגובה שונה בכמות ומהירות עליית רמות הסוכרים בדם, אותם מודדים בבדיקות הרלוונטיות.

האינדקס הגליקמי נקבע ע"י השוואת עליית רמות הסוכר בדם מאכילת מזון מסויים לתגובה אשר יוצר 75 גרם גלוקוז – הנקבע כפרמטר הגבוה ביותר לתגובה זו (ולכן מספרו 100).

תגובה גליקמית מתונה נוצרת ע"י מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך ומתארת מצב של שחרור איטי ומתון של רמות הסוכר ממע' העיכול לדם, לעומת תגובה גליקמית חדה הנגרמת כתוצאה מאכילה של מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, ומתארת עלייה חדה של רמות הסוכרים בדם.

 התגלה כי צריכה רבה של מזונות של בעלי אינדקס גליקמי גבוה, אשר נפוצים מאוד בחברה המודרנית, מעודדת את שחיקת הלבלב הנאלץ לשחרר כמות גבוהה של אינסולין.

מי בסיכון לפתח סינדרום X:

כאשר קיים מכלול מן המצבים הבאים:

  • HDL- הכולסטרול הטוב, נמוך.
  • טריגליצרידים גבוהים.
  • לעיתים- רמות סה"כ כולסטרול גבוהות.
  • רמות סוכר גבוהות, תפקודי לבלב לקויים.
  • מצבי לחץ ממושכים.
  • גנטיקה- אם קיים קרוב משפחה מדרגה ראשונה חולה.
  • היקף מותניים מעל- 88 ס"מ אצל אישה ו- 100 ס"מ אצל גבר.

בשנים האחרונות נחקר הקשר בין בריאות כלי הדם וצריכת מזונות שונים.

כיום כבר מובן כי לא רק לשומנים יש השפעה מזיקה אלה גם לסוכרים בתפריט היומיומי שלנו.

תהליך הארתוסקלרוזיס (התקשות עורקים) לדוגמא, מואץ בעקבות צריכת מזונות המכילים מרכיבים אלו. אחת הסכנות היא כי אדם אשר צורך מזונות עתירי סוכר ושומן בכמות גדולה חושף עצמו לסכנות כמו חסימות חלקיות בכלי הדם, שבץ והתקף לב.

כאשר קיימת עמידות לאינסולין הגוף עובד מעבר לרצוי על מנת לשחרר כמויות גבוהות של אינסולין אשר יכניס גלוקוז לתאים.

הדבר גורר שרשרת ארוכה של מצבים לא תקינים בגוף ומקדם מחלות לב למשל.

מחקרים מקשרים כי מרבית האנשים אשר עברו אירוע לבבי הציגו עמידות לאינסולין במקביל ולכן, ניתן להסיק כי כאשר אנו מטפלים באחת מן הפתולוגיות יש להתייחס בחשיבות עליונה לעובדה כי הן מקדמות מצבי חולי נוספים.

חלק מהטיפול הקונבנציונאלי וההוליסטי במחלות לב וכלי דם נוגע, בראש ובראשונה, בתזונה נכונה.

הדגש הטיפולי בתיסמונת  X הוא הפחתה בשומנים רוויים וסוכרים פשוטים ואספקת שפע ירקות,סיבים תזונתיים ושמנים לא מחוממים- ועל כך נפרט בטיפול.

הוכח כי לתפריט מאוזן מבחינה גליקמית ולבחירה של מזון מומלץ, השפעה חיובית על סינדרום X: העמידות לאינסולין יורדת והסיכון לאירועים לבבים פוחת.

טיפולים בסוכרת – מה לעשות בדרכים טבעיות:

בגישה ההוליסטית מציעים מס' מגמות טיפול המניבות תוצאות מצויינות, יש להתייחס ליעדים בטווח הקצר והארוך:

א.    בטווח הקצר הורדת רמות גלוקוז בדם היא המטרה הראשונית. זאת ניתן להשיג ע"י האמצעים המפורטים בהמשך ובייחוד ע"י הכנסת סיבים תזונתיים לתפריט היומי, אכילת פחמימות מורכבות על קליפתן, חלוקה של המזון לארוחות קטנות עם צרופים נכונים ושימוש בצמחים ותוספים במידת הצורך.

ב.     המטרה לטווח ארוך היא לשמר את מצבו היציב ולמנוע את פגיעות הסוכרת המופיעות בשלב זה או אחר ללא טיפול הולם.

המזון נטול שומן מן החיי, שומני טראנס, סוכרים פשוטים או כל גורם מזיק אחר.

לאחר תקופת ניקוי בין שבוע לשלושה שבועות בהם ניתנת לגוף הזדמנות להיפטר מרעלים שעיכבו את הגוף לתפקד בצורה מיטבית, הגוף מקבל את האפשרות לספוג גלוקוז בצורה טובה יותר ולנקות את העורקים משאריות השומנים שבדפנותיו.

המעבר לתזונה מאוזנת בעקרונות המרכז מיטיב עם כל מערכות הגוף ועם התופעות המדוברות בפרט.

ירידה במשקל, ירידה בלחץ הדם וירידה במדדי הסוכר בדם הם רק חלק מן הסימנים כי הגוף חוזר לתפקוד ומאפשר ריפוי טבעי.

בצורה מודעת ונראית לעין ניתן לנטר את השינויים ולהטמיע הרגלים חדשים אשר ימנעו את התפרצות / הישנות /התקדמות סיבוכי המחלה.

על חולי הסוכרת להבין כי ביכולתם לחיות אורח חיים בריא ומלא ע"י לקיחת אחריות על התהליך וביצוע ההנחיות הדרושות למצבם.

להלן המגמות בהן ניתן לפעול להשגת המטרות לטווח הקצר והארוך:

א.    ניקוי הגוף מרעלים-  בשיטת ד"ר אן ויגמור, מאפשר לגוף להתנקות ע"י אכילת מזון אורגני מן הצומח ,ביצוע פעילות גופנית וחוקנים. מאפשר לנפש להתנקות ממטענים רגשיים ולרוח אפשרות לחיבור עם אמונה והשראה. בצורה זו-  מואצים תהליכים מטבוליים המחזקים את מערכת החיסון ומשפרים את יכולת פינוי הרעלים מן התאים, הגוף חוזר לאיזון כלל המערכות ולתפקוד טוב משהיה.

  • בניקוי קיימת הגבלה בצריכת כמות ואיכות  הפחמימות כך שרמות הסוכר בדם מאוזנות לאורך כל התהליך ומוצעים תחליפים רבים להמשך הדרך.
  • למיץ עשב החיטה קיימת יכולת לעזור באיזון רמות הסוכר ושיפור קליטת הגלוקוז בתאים.
  • בניקוי מתבצעת לרוב הרזיה, באופן טבעי, אשר תורמת רבות להחזרת הרגישות בקולטני האינסולין.

ב.     שינוי אורח חיים ע"י הפחתת סטרס ויישום פעילות גופנית- לפחות 3 פעמים בשבוע פעילות אירובית של כ-50 דקות ופעילות מתונה יומיומית של כ- ½ שעה, לדוגמא- הליכה, המומלצת ביותר. הדבר תורם להפחתת התנגודת התאית לאינסולין ולהפחתה במשקל אשר כאמור גורמת לשיפור ברגישות הקולטנים לאינסולין.

ג.       תזונה נבונה- הכוללת שפע מזונות מן הצומח, סיבים תזונתיים וצימצום צריכת  פחמימות פשוטות. להלן טבלה המסכמת את העקרונות המומלצים/ לא מומלצים לטיפול בסוכרת, מבחינה תזונתית.

לא  מומלץ

מומלץ

אלכוהול, קפה וסיגריות.

משקאות ממותקים כגון מיצי פירות, תרכיזים ומשקאות קלים.

אכילת שפע של ירקות- סלט כמרכיב עיקרי ביום  ובכל הצבעים- אורגניים. יש לזכור כי אפונה, תירס,בטטה ותפוח"א אינם ירקות וכי יש לצרוך אותם במתינות ועם תוספת של ירקות ומרכיבי מזון אחרים.

סוכר לבן בכל צורותיו- ממתקים, עוגות, מאפים,דבש, מולסה, פירות מתוקים, סוכריות ומסטיקים ממותקים

פחמימות מלאות (על קליפתן) כגון- כוסמת, גריסי שעורה, ש"ש, אורז מלא, קינואה, דוחן- בכמות מוגבלת כמובן ובצירוף ירקות .

מוצרי קמח לבן ודגנים מלוטשים: אורז לבן, פסטה רגילה, קוסקוס, לחם לבן, פריכיות אורז לבן.

מוצרי תירס, חיטה ואורז נפוצים מאוד היום ויש לצמצם מאוד בצריכתם מכיוון שמעלים מאוד רמות סוכר.

מזון עשיר בסיבים תזונתיים אשר ממתנים את תגובת הסוכר בדם. קטניות כגון : חומוס, שעועית ועדשים וכמו כן  לחם "פומפרניקל" או קרקרים על בסיס כוסמת (ניתן לייבש לבד)  או שיפון ייטיבו עם הסוכרתי.

מוצרים מן החי- בשר, מוצרי חלב. שומן רווי אינו מומלץ ולחולי סוכרת יש לעיתים קרובות בעיה בעיכול חלב אצל סוכרתיים.

נבטים ונבטוטים מכל הגוונים והמינים. במיוחד מומלצים נבטי החילבה – הידועים ביכולת איזון הסוכר שלהם.

כמו כן טופו וקטניות המכילים אחוז חלבון גבוה.

מלח, אבקות מרק, מזון מעובד וחטיפים המכילים כמויות מלח אדירות.

תבלינים טריים כגון- ריחן, זעתר, קינמון, כורכום, כמון וכו'

שמנים מסוג אומגה 6- שמן חריע, סויה, תירס.

שמנים ממקור רווי או מוקשה- חמאה, מרגרינה ומוצריהם: מאפים, עוגות ועוגיות.

שמנים ממקור צמחי לא מחומם מסוג שומן חד בלתי רווי כגון: אבוקדו, שמן זית וקנולה, טחינה ושקדים. כמו כן מומלץ לצרוך את חומצת השומן מסוג אומגה 3, (למשל  פשתן) לאחר התייעצות לגבי כמות עקב היותו מדלל דם.

פירות יבשים, טרופיים ופירות מתוקים מאוד.

פירות מוגבלים ל-2 ביום כגון- תפוח עץ (מומלץ במיוחד), פירות הדר, תות שדה, אוכמניות .

נישנושים ואכילה של ארוחות גדולות ורחוקות אחת מן השנייה

יש לאכול בצורה מודעת ומבוקרת כל שלוש שעות על מנת לשמור על רמות סוכר תקינות.

שתיית מים מהברז אשר אין בקרה על טיב המים.

שתיית מים נקיים מרעלים ומתכות רעילות

diabetes-528678_640

צמחים מומלצים להתאמה אישית במקרים של סוכרת:

ג'מנמה סילבסטרה– צמח הבחירה בסוכרת מסוג 1 ו-2 יעיל בשימוש לאורך זמן, מוריד ומאזן רמות סוכר. מחקרים בוחנים את האפשרות כי הצמח מעודד שיקום חלקי של תאי ביתא באיי לנגרהאנס בלבלב- במידה וקיימים ומעודד ייצור אינסולין, עקב צפייה ברמות אינסולין העולות לאחר שימוש ממושך בצמח.

צמח זה יעיל בטיפול בסוכרת בהגנה מסיבוכי הסוכרת לטווח הקצר והארוך.

חילבה– פעילותו של הצמח מוכחת כבר עשרות שנים בטיפול בסוכרת. מנגנון הפעולה בו מדובר בצמח זה, הינו כנראה עזרה בוויסות קצב יציאת הסוכר אל הדם. חוקרים מאמינים כי פעילות זו מתאפשרת הודות למבנה הכימי הצפוף של החומרים המוצליגיים המצויים בצמח.

גלגה– השפעתו נבנית לאורך זמן, מוריד רמות סוכר, משפר קליטת אינסולין ברצפטורים ומעכב יציאת סוכר מהמעי.

סטיוויה – צמח בשימוש נרחב מאות בשנים, מאזן רמות סוכר בדם. היתרון המובהק של הצמח הוא בטעמו המתוק אשר יכול לשמש כממתיק במזון ובמשקאות.

אסטרגלוס – אחד הצמחים המחזקים והחשובים ביותר ברפואה הסינית. תורם בטיפול בסוכרת ע"י הורדת רמות סוכר בדם ותמיכה בכליות. צמח מצויין גם למגוון תחלואים נוספים עקב היותו מחזק מע' חיסון.

ג'ינסנג – במינון גבוה משפר תפקודים פסיכופיזיולוגים, מוריד רמות סוכר ושומן בדם, משפר מדדי המוגלובין מסוכרר ומשפר כושר גופני.

סינרה- צמח תומך בטיפול בהורדת רמות סוכר בדם.

ציוננטוס– מוריד רמות סוכר , מצויין לעמידות לאינסולין.

קיימים עוד צמחים רבים הנלווים לפורמולות התומכות במצבים אלו.

מינרלים וויטמינים:

המינרל אבץ הוכח כמשפר סבילות לאינסולין ויעיל בעזרה בספיגת הגלוקוז.

כרום פיקולינט- הכרום משתתף במטבוליזם של פחמימות ושומנים, מקל על התקשרות הורמון האינסולין לתאים ובכך מסייע לחדירת הסוכר לתא. הכרום מגביר את פעולת האינסולין וגורם סבילות לגלוקוז. ניתן גם להשתמש בכרום פוליניקוטינאט הקשור לניאצין.

ביוטין– מוריד רמות סוכר באמצעות השפעתו על הגן האחראי לייצור אנזים חשוב בתהליך הפרשת האינסולין.

איזון נכון במרכיבים נוספים במזון כגון וויטמיני B, ויטמין E,ויטמין A ,קוורצטין,חומצות האמינו גלוטמין וטאורין, ונדיום, מגנזיום, סידן, נחושת, מנגן, אינוזיטול, חומצה אלפא ליפואית , יתרמו לאיזון כלל המערכות בדרכים שונות וניתן לשים דגש על הימצאותם בתוכנית הטיפולית האישית במקרה הצורך.

אנחנו בפייסבוק